Schouderklachten

Schouderklachten staan op de derde plaats van meest voorkomende gezondheidsproblemen bij de fysiotherapeut. Klachten aan de schouder ontstaan meestal geleidelijk en hangen vaak samen met sport of werk. Uw schouder gebruikt u de hele dag door. Een probleem of blessure aan de schouder is daarom ook iets om absoluut serieus te nemen. Ook bij de pijn blijft u namelijk de schouder gebruiken. Pijn kan verergeren door langere tijd de schouder op een verkeerde manier te gebruiken. Het is daarom belangrijk op tijd de fysiotherapeut in te schakelen. De prognose bij schouderklachten is namelijk ongunstiger als de klachten bij het eerste consult al langdurig bestaan.

Symptomen:

Schouderklachten hebben vaak 1 of meerdere symptomen:

• Pijn rondom het schoudergewricht
  • Uitstralende pijn in de arm of nek
  • Bewegingsbeperking
  • Pijn bij bewegen arm
  • Pijn bij liggen arm

Oorzaak:

Schouderklachten kunnen op veel verschillende manieren ontstaan. Een val, verkeerde beweging, artrose of structurele overbelasting van de schouder. Langdurige herhaalde bewegingen kunnen voor irritatie of ontstekingen zorgen. Schouderklachten kunnen ook gepaard gaan met nekklachten. Een probleem dat vaak zorgt voor schouderklachten is een verkeerde houding. Een verkeerde houding zorgt voor een verkeerd gebruik van de spieren rond het gewricht. Hierdoor kan het schoudergewricht overbelast raken en klachten geven.

Behandeling door Fysiotherapie Drielanden:

Het is verstandig om bij schouderklachten 1 van onze fysiotherapeuten raad te plegen. Hoe eerder u erbij bent met een schouderklacht, des te beter.

Onze fysiotherapeut zal starten met een intake om uw klachten goed door te nemen. Het is namelijk belangrijk om alle relevante informatie en voorgeschiedenis goed in beeld te brengen. Vragen die tijdens de intake gesteld worden zijn onder anderen:

• Hoelang heeft u klachten
  • Hoe is het verloop van de klacht
  • Wanneer heeft u het meest pijn
  • Welke bewegingen zijn het meest vervelend

Na de intake zal onze fysiotherapeut een lichamelijk onderzoek doen om de juiste diagnose te stellen. Onze fysiotherapeut beoordeelt allereerst uw algemene bewegelijkheid en houding. Daarna gaat hij verder met het lokale onderzoek van de spieren en de beweeglijkheid van de gewrichten. Denk hierbij aan:

• Mobiliteit
  • Kracht