Wat is artrose?

Artrose is een aandoening van de gewrichten. Onze gewrichten zorgen ervoor dat wij onze lichaamsdelen kunnen buigen, strekken en draaien. Om de gewrichten te kunnen bewegen komen twee botstukken bij elkaar waar kraakbeen omheen ligt. Kraakbeen is een beschermlaag om de botten die ervoor zorgen dat onze gewrichten soepel kunnen bewegen. Bij artrose is de kwaliteit van het kraakbeen afgenomen rondom de gewrichten. Dit kan zorgen voor pijn en een stijf gevoel rond de gewrichten. Artrose kan je in 1 gewricht krijgen maar kan ook in meerdere gewrichten voorkomen. Gewrichten waarin artrose vaker voorkomt zijn knieën, heupen, nek, onderrug en vingers. Artrose is de meest voorkomende reumatische aandoening van het bewegingsapparaat. Bijna 1,5 miljoen mensen in Nederland hebben artrose.

Bij artrose nemen de symptomen in de loop van de tijd geleidelijk toe. In de ochtend heeft u vaak een stijf gevoel die in de loop van de tijd wat afneemt. Gedurende de dag wordt de pijn vaak erger. Indien u rust neemt nemen de klachten in het begin vaak weer af. In een verder gevorderd stadium van artrose neemt de pijn niet meer af tijdens rustmomenten.

Andere symptomen van artrose:

• Krakend of schurend geluid in het gewricht tijdens bewegen.
  • Beperkte bewegelijkheid van een gewricht.
  • Ontstaan van een zwelling rondom het gewricht waar de artrose zich bevindt.

Oorzaken artrose:

Ondanks veel onderzoek is onbekend van de oorzaak van artrose precies is. Wel staat vast dat er verschillende factoren zijn die invloed hebben op het krijgen van artrose.

• Erfelijke aanleg
  • Geslacht (artrose komt 2 tot 3 keer vaker voor bij vrouwen)
  • Leeftijd
  • Overgewicht
  • Blessures
  • Te zwaar sporten
  • Zware belasting op gewrichten
  • Aangeboren afwijking

Wat kan jezelf aan de klachten doen?

Aanpassingen van je leefstijl kunnen de klachten verminderen. Indien u overgewicht heeft is het belangrijk om af te vallen. Als je minder weegt komt er ook minder gewicht op je gewrichten en dat vermindert pijn. Daarnaast is in beweging blijven essentieel. Mensen hebben vaak de neiging om bij pijnklachten minder te gaan bewegen. Indien u niet overbelast, is het niet schadelijk voor het gewricht.

Behandeling door Fysiotherapie Drielanden:

Artrose is helaas niet te genezen. Wel zijn er manieren om de pijn te verlichten. De behandeling is afhankelijk van de vorm en oorzaak van artrose. Onze fysiotherapeut zal starten met een intake en onderzoek om uw klachten goed in beeld te brengen. Na de intake zal in overleg met de patiënt een persoonlijk behandelplan worden opgesteld.

Bewegen is een heel belangrijk onderdeel om de pijnklachten bij artrose te verminderen. U krijgt van onze therapeut begeleiding en adviezen om de klachten zoveel mogelijk te reduceren. Het doel hiervan is om de gewrichten zo soepel mogelijk te houden. In sommige gevallen kan er gekozen worden voor een gewrichtsvervangende operatie. Voorbeelden van gewrichtsvervangende operaties zijn een nieuwe knie of heup. Ook voor dit traject bent bij 1 van onze fysiotherapeuten aan het juiste adres.