Knie en Heup Revalidatie

Artrose in de heup of knie is niet te genezen, maar de klachten zijn in veel gevallen wel te verminderen door medicatie en fysiotherapie. Wanneer behandeling onvoldoende effect heeft en mensen erg worden beperkt in het dagelijks leven kan er gekozen worden voor een gewricht vervangende operatie. Een totale knieprothese of heupprothese heeft als doel pijnvermindering en verbetering van de mobiliteit zodat u uw dagelijkse activiteiten weer kan uitvoeren.

Wanneer krijgt u een totale heup- of knieprothese?

Als de klachten met medicatie en fysiotherapie niet of onvoldoende verminderen wordt in overleg met u door uw huisarts een verwijzing geschreven naar de orthopeed. De orthopeed kan besluiten tot het vervangen van het gewricht in de heup of knie.

Symptomen knie:

• Pijn en stijfheid
  • Zwelling rond de knie
  • Krakend gevoel tijdens bewegen
  • Instabiliteitsklachten
  • Bewegingsbeperking

Symptomen heup:

• Stijfheid heup (met name in de ochtend)
  • Bewegelijkheid buigen, strekken en draaien neemt af
  • Pijn in de lies
  • Krakend gevoel in de heup
  • Instabiliteit

Hoe kunnen wij u helpen bij een knie- of heupprothese?

Na de operatie zal er gerevalideerd moeten worden, met als doel de pijn af te laten nemen en de mobiliteit van het gewricht toe te laten nemen. De revalidatie bestaat uit verschillende fases en zal per persoon verschillen in tijd en doelen. Hoe hoger de doelen hoe langer de revalidatie meestal zal duren. Samen met u stellen wij een persoonlijk behandelplan op om uw doelen te realiseren. De revalidatie zal per patiënt aangepast worden wat bij hem of haar past. Na een totale knie of heupprothese is het mogelijk dat wij u aan huis komen behandelen.

Revalidatie soorten die bij ons mogelijk zijn:

• Sportrevalidatie
  • Revalidatie na knieoperatie