Rugklachten

Rugklachten zijn de meest voorkomende lichamelijke klacht die in Nederland voorkomt. Jaarlijks laten meer dan 500.000 mensen zich behandelen door een fysiotherapeut aan de rug.

Bij rugklachten ervaart u pijn in uw rug. De rugpijn kan mild zijn, maar kan ook als zeer ernstig worden ervaren. Dit kan enkele dagen tot soms weken aanhouden. U kunt pijn ervaren tijdens bewegen maar ook in rust. Rugklachten kunnen op verschillende manieren ontstaan, bijvoorbeeld door een ongeval, een verkeerde houding of door te lang zitten.

Soorten rugklachten:

We kunnen onderscheid maken in specifieke en aspecifieke rugklachten. Bij specifieke rugklachten is de oorzaak van de klachten duidelijk zoals bijvoorbeeld een hernia of een stenose. Bij aspecifieke rugklachten is de oorzaak niet bekend. Dit is bij merendeel van de patiënten die bij een fysiotherapeut komt het geval.

Wat kun je zelf doen om rugklachten te verminderen?

• Blijf juist in beweging. Ga niet stilzitten, de spieren worden hier alleen maar stijver van.
  • Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten. Lang in dezelfde houding zorgt ervoor dat de klachten alleen maar meer toenemen.
  • Vermijd zware dingen tillen en repeterende zware herhalingen.

Behandelen van rugklachten bij Fysiotherapie Drielanden:

Tijdens de intake zal onze fysiotherapeut uw rugklachten onderzoeken om de oorzaak te achterhalen. Hij kijkt onder andere naar de intensiteit, beperkingen en beweegpatroon van uw rug. Op basis van deze informatie zal de therapeut een behandelplan opstellen om uw klachten zoveel mogelijk te reduceren.

Behandeling kan bestaan uit behandelen op de behandelbank tot oefeningen voor thuis.