Knieklachten

U merkt pas hoeveel u uw knieën gebruikt als u er klachten aan heeft. Knieklachten kunnen bij zowel jong en oud voorkomen. U kunt pijn aan de binnenkant, knieholte of bovenop de knie ervaren. Soms is de pijn er ineens en soms beginnen de klachten heel geleidelijk. Ouderen kunnen regelmatig last hebben van chronische knieklachten, bijvoorbeeld artrose van de knie.

Oorzaken kniepijn:

We kunnen onderscheid maken in acute kniepijn en chronische kniepijn en specifieke en aspecifieke knieklachten.

Het onderscheid tussen acute en chronische kniepijn heeft te maken met de tijdsduur van de klacht. Zijn de klachten langer dan 3 maanden gaande dan noemen wij dit chronisch kniepijn. Kniepijn minder dan 6 weken noemen wij acute kniepijn.

Bij specifieke knieklachten is de oorzaak duidelijk zoals bijvoorbeeld artrose, gescheurde meniscus op gescheurde voorste kruisband. Bij aspecifieke knieklachten is niet meteen duidelijk waar de knieklachten vandaan komen. Vaak is er dan op de MRI scan en röntgenfoto geen afwijking in de structuren te zien.

Knieklachten kunnen op verschillende manieren ontstaan, voorbeelden van soorten knieklachten zijn:

• Jumpers knee
  • Runners knee
  • Gescheurde meniscus
  • Gescheurde kruisband
  • Overbelasting van de knie
  • Artrose
  • Peesontsteking

Behandelen knieklachten bij Fysiotherapie Drielanden:

Onze fysiotherapeut zal eerst een intake afnemen om een goed beeld te krijgen van uw klacht. Daarna wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld afhankelijk van de soort knierklacht.

Behandelen van een knieklacht kan van enkele weken tot meerdere maanden zijn.

Indien u een TKP  (total knee prothese) heeft ondergaan ten gevolgen van artrose zal de revalidatie enkele maanden in beslag nemen.