Peesontsteking

Een peesontsteking is een pijnlijke en soms een hardnekkige blessure aan een pees. De pees is een soort bandje wat de spier met botstructuren verbindt. Wanneer deze pees overbelast raakt kunnen er scheurtjes ontstaan wat irritatie en pijn kan veroorzaken. In dit geval spreken wij van een peesontsteking wat ook wel een tendinopathie wordt genoemd.

Een peesontsteking is dus eigenlijk een beschadiging van de pees waarbij verschillende klachten komen kijken.

Oorzaken van een peesontsteking

Een peesontsteking kan meerdere oorzaken hebben, continu dezelfde bewegingen, overbelasting van een pees kunnen oorzaken zijn van de klachten. Door de bewegingen kunnen hele kleine scheurtjes in de pees ontstaan. Pezen zijn minder doorbloed dan een spier, waardoor de kleine scheurtjes worden hersteld door het lichaam met littekenweefsel. Littekenweefsel is van nature minder sterk dan de pees, op het moment dat wij de pees blijven belasten ontstaan er nieuwe scheurtjes in het littekenweefsel waardoor de klachten verergeren. Vaak is de pijn voelbaar op de plek waar de pees op het bot aanhecht.

Herkennen van een peesontsteking

Pijn en irritatie zijn vaak voorkomende klachten. Hoe de peesontsteking aanvoelt kan per persoon verschillen. Bij de eén is het rood en dik, bij de ander voelt het stijf aan. Vaak voelt u aan het begin alleen pijn bij inspanning en later ook pijn in rust. Een peesontsteking komt vaak voor in de schouder, elleboog, pols, knie, heup. Bekende voorbeelden zijn een tenniselleboog, jumpers knee, achillespeestendinopathie.

Wat kan ik zelf doen bij en peesontsteking?

Wat u zelf kunt doen is heel afhankelijk waar de peesontsteking zit. Zit er bijv. vocht in de knie dan kunt u ervoor kiezen om de knie te koelen zodat de zwelling afneemt. Ook belasten op een lagere intensiteit dan dat u voorheen deed is goed. De belangrijkste graadmeter is wat uw lichaam aangeeft. Heeft u veel klachten na een bepaalde activiteiten is het belangrijk deze activiteit minder intensief te doen.

Voor een zo spoedig mogelijk herstel raden wij u aan advies te vragen aan eén van onze therapeuten.

Fysiotherapie bij een peesontsteking

Tijdens de intake zal uw therapeut verschillende vragen stellen om een duidelijk beeld te krijgen van uw klachten. Afhankelijk van uw klacht zal onze therapeut in overleg met u een behandelplan opstellen.

Een peesontsteking noemen wij ook wel is een sluipmoordenaar. Op een gegeven moment zijn de klachten zo afgenomen dat u bijna geen klachten meer heeft. Juist op dat moment zijn onze adviezen belangrijk om ervoor te zorgen dat de klachten niet weer terugkomen.